Trek jij ook aan de handrem van je eigen business?

Trek jij ook aan de handrem van je eigen business?

man standing while wearing black jacket

“Weet je wat het is met jou Claudia? Ik zie zoveel potentie in jou, maar het gaat er niet uitkomen als je blijft ondernemen met de handrem er op. Dan blijft het een hobby en wordt het nooit een bedrijf.”

 

Dag droom.

De woorden van mijn -toen nog niet maar inmiddels al weer jaren- eigen businesscoach waren snoeihard.

In mijn ‘intakeformulier’ -wat bij haar niet zo heette want my god, als jouw vragenlijst nog intakeformulier heet, verander het dan nu meteen even, we zitten niet bij de dokter!- had ik allerlei redenen opgesomd waarom het volgens mij nu niet werkte in mijn bedrijf.

 

Ik was er van overtuigd dat er nou eenmaal a/weinig klanten voor mijn aanbod waren b/ mijn doelgroep niet zo snel geld aan zichzelf zou uitgeven c/ dat ik kennelijk te duur was met wat ik deed, want anders zouden ze toch wel in bosjes voor de deur liggen.

 

Want ik was goed in wat ik deed, en mijn website was toch netjes, ik deed keurige ‘ondernemersdingen’ -netwerken, Social media, flyeren-.

 

Ik snapte niet waar ze nou bleven. Die klanten.

Groen als gras, silly me.

 

Ook later, toen ik al veel meer wist over ondernemen, het opzetten van een goed aanbod, hoe je moet verkopen voor een goede prijs, slimme planningen maken en een strategie kiezen voor de groei van je bedrijf, zei ze het nog wel eens.

 

“Hij zit er weer op he?”

 

Ik voelde dat ze gelijk had, maar snappen deed ik het niet.

 

Het maakte dat ik in een dip terecht kwam. Mijn business liep gewoon door, ik was nog steeds zichtbaar, maakte ook wel klanten, die hartstikke blij met me waren, maar achter de schermen voelde ik me gewoon klote.

Want er was iets wat ZO niet klopte.
Terwijl het op papier allemaal WEL klopte.

 

Op een donderdagmiddag in september zei ik tegen 1 van mijn liefste businessbuddies; weet je, als dit allemaal zo shit voelt, en zo weinig oplevert, kan ik net zo goed de dingen gaan doen op de manier waarop ik het helemaal fantastisch vindt, want dan levert het aan die kant tenminste nog ‘winst’ op.”

 

Ik stond mezelf eindelijk toe om het GAAF te hebben in mijn bedrijf.


De handrem ging er af.

 

Dus ik kapte met het klassieke netwerken.

Leurde niet meer om ‘salesgesprekken’, maar zocht wel zoveel mogelijk leukerds op om gewoon ‘zomaar’ mee te connecten.

Dacht niet meer zo hard fronsend na over of dit nou wel het juiste moment/onderwerp was om over te posten, maar zette de schrijf- of praatknop aan op het moment waarvan ik voelde; oooooh, dit moet iedereen weten! Of het nou over zaken of over mezelf ging.

 

Ik draaide mijn agenda om; dit is wanneer ik wil werken, en kun je er een gaatje in vinden? Je bent welkom! Geen “maar ik kan niet overdag/door de week” geouwehoer meer. Ik heb nieuws voor je; ik kan niet ’s avonds of in het weekend. Deal er maar mee.

 

En ineens ging het borrelen; wat was dit leuk! Wat was dit gaaf! Het kwam allemaal helemaal uit mezelf, voelde fantastisch en gek genoeg ging ik daardoor ook als een malle groeien in mijn business.

 

Door het strategische deel even helemaal los te laten, dus.

 

Eerst weer naar mijn eigen kern, en dan pas die kern beschermen en maximaliseren met een lead en mean plan.

 

Omdat ik er zelf zo lang mee heb geploeterd, zie ik het nu zo goed bij jammer genoeg zoveel andere ondernemers ; ze zijn eerste bezig met de ’techniek’ van ondernemen. Een ideale klant, een slim productaanbod, een effectieve strategie. En het werkt niet voor ze, of in ieder geval niet op de manier waarop ze dat graag zouden willen.

 

Misschien herken jij jezelf daar ook wel in.
Dat je vindt van jezelf dat je het zou moeten kunnen, want je hebt al zoveel over ondernemen geleerd, je volgt alle tips en tools op, je werkt hard.

 

Misschien schaam je jezelf zelfs; aan de buitenkant ziet het er veel beter uit dan in je agenda en op je bankrekening.

 

Trust me, I know where you are.

Maar het hoeft niet, weet je.

Je kunt je bedrijf ook andersom inrichten.

Jijzelf voorop, en een strategie die daarop volgt.

 

Het is de enige goede volgorde.

 

Wil jij ook weten waar de handrem er op zit in jouw business? Download dan de Checklist OP KOERS en check meteen waar de bottleneck zit in jouw bedrijf. 

 

Je downloadt de checklist via de knop hieronder.

 

Heb een heerlijke dag!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.