Wat jij als ondernemer kunt leren van het Marktplaats principe

Wat jij als ondernemer kunt leren van het Marktplaats principe

Marktplaats, daar ben ik wel een beetje klaar mee.

Ik heb er met name in de tijd dat de kinderen nog heel klein waren hele goede zaken gedaan; onzin om al-les nieuw te kopen als ze nog zo klein zijn, en ik scoorde de mooiste kinderkleertjes – voor weinig.

Ik bedoel, ik ga echt geen 100 eu uitgeven aan een jasje wat ze twee weken aankunnen.

Als je het zo bekijkt is Marktplaats een paradijs voor mooie vondsten.

 

Maar het heeft ook een dark side, dat Marktplaats.

 

Mensen die niet op komen dagen voor een kristalhelder afgesproken ophaalafspraak.

Mensen die vragen of je een ‘gratis af te halen” door met kookboeken, ook gratis aan ze op kunt sturen.


Mensen die een bod van 1,50 doen op een shirtje dat je voor 2 eu te koop hebt gezet.


Mensen die datgene wat je te koop aanbiedt, eerst gruwelijk gaan lopen afzeiken, om vervolgens een veel te laag bod te doen.

 

En dan heb ik het nog niet eens over mensen die niet reageren, of die je willen oplichten met concertkaartjes.

 

Beware, mensen, Marktplaats is a dangerous place.

 

Het is tegelijkertijd ook een plek om echte schatten te vinden.


Een kinderfietsje wat nog strak in de lak zit zonder beschadigingen, voor een nette prijs.


Een bank die toch NET niet past in de hoek van de woonkamer waar je hem voor ogen had.


Mensen die netjes zijn geweest op hun spullen en er geen slaatje uit proberen te slaan, maar  een ander een goede deal gunnen.

 

Als je duidelijk bent over wat je aanbiedt en hoe de staat van hetgeen dat je wilt verkopen is, dan doe je veel gemakkelijker zaken op Marktplaats.

 

Beter dan wanneer je er een prijs aan hangt waarvan mensen denken ‘jij bent helemaal koekoek’.


Of een prijs waarvan mensen denken ‘dat ken nooit wat wezen’.

 

Stiekem is Marktplaats de (online) ondernemerswereld in het klein.

 

Hoe duidelijker de foto’s -hoe zichtbaarder je bent-, hoe eerder kopers contact opnemen.


Hoe helderder je bent over wat mensen bij je kopen -afmetingen, staat van onderhoud, waar kun je het voor gebruiken-, hoe makkelijker mensen hun portemonnee trekken.


En als je prijs dan ook nog klopt -niet te goedkoop maar ook zeker niet uit de markt geprijsd-, dan is de deal snel beklonken.

 

Deze ‘gouden Marktplaats’ regels kun jij makkelijk naar je eigen business doortrekken.

 

=> Zijn jij en je product zichtbaar genoeg, weten potentieel klanten wat ze kopen? + 1.


=> Ben je kristalhelder over het resultaat van werken met jou, wat levert het je mogelijke klant op? +1.


=> Hangt er een prijs aan waarvan mensen zich goed kunnen voorstellen dat dat het waard is, zonder dat je zo goedkoop bent dat mensen denken: “ik zeg maar snel ja, voor ze zich bedenkt”? +1.

 

Klopt jouw Marktplaats-model voor jou, dan klopt die voor je business vaak ook.

 

Kun je op Marktplaats EN online met een gerust hart zaken gaan doen; dan weet je namelijk zeker dat jij er integer in staat en dat dat je klanten gaat opleveren.

 

Ben je er niet helemaal over uit, hoe Marktplaats-proof jouw business is?

 

Check het dan met de Checklist Op Koers die je hier gratis kunt downloaden.

 

=> www.claudiaverhey.nl/checklist-op-koers

 

Met de checklist ontdek je precies  waar het aan duidelijkheid weglekt in je business. 

 

 

Wil je met me delen: hoe Marktplaats-proof is jouw bedrijf?

Heb een fijne dag!

Liefs, Claudia

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.