Module 6 Opdracht 4: Beat the Law of Parkinson

Module 6 Opdracht 4:

Beat the law of Parkinson

Bij mij vliegen de dagen om, dat zul je vast herkennen. 

Vroeger kon ik dan het gevoel hebben aan het einde van de dag dat ik heul, heul, heul hard had gewerkt, maar dat er niks ECHT nuttigs uit mijn handen was gekomen.

Laat staan dat ik er nieuwe klanten mee had gemaakt.

Veel ondernemers en ZZP’ers herkennen dit; als ze een opdracht hebben lopen, gaat de meeste tijd zitten in het uitvoeren van die opdracht of het helpen van die klant. 

En de tijd die over is, die besteden ze dan aan de ‘backoffice’ van hun bedrijf; administratie, aan hun website sleutelen, en meer van dat soort taken. 

Moet ook gebeuren, maar als je te lang niks actief doet aan het verwelkomen van mogelijke nieuwe klanten, ben je met je huidige klanten straks klaar en heb je ineens geen inkomen meer. 

En dan kun je jezelf wel voor de kop slaan.

 

Hoe voorkom je dat je ‘verdwijnt’ in je bedrijf?

Ik weet heet goed hoe je soms kunt ‘verdwijnen’ in de randzaken van je bedrijf. Hoe meer tijd je hebt, hoe meer gelegenheid er is om met allerlei andere dingen bezig te zijn, dan de dingen die ECHT moeten gebeuren.

Omdat je ze lastig vindt, omdat je ze eng vindt, omdat je niet weet hoe het moet, om wat voor reden dan ook. 

Dat noemen ze de wet van Parkinson; de tijd die je hebt, die vult zich. 

Het liefst heb je het daarom lekker druk, daar ga je over het algemeen efficiënter van met je tijd om. 

In je bedrijf heb je globaal 3 type taken af te handelen:

– Klantgebonden tijd -wat moet je doen om je klanten te helpen, je dienst uit te voeren, je product te maken-

– Backoffice tijd: alles wat er aan de achterkant van je bedrijf moet gebeuren om je bedrijf te kunnen draaien; administratie, boekhouding, voorraad bijhouden, mail verwerken, aan je website werken….

– Frontoffice tijd: alle tijd die je besteedt aan het contact leggen met mogelijke nieuwe klanten. Dit is dus je rijd voor sales, marketing en acquisitie. 

 

Het probleem is, dat we vaak de tijd die overblijft na het helpen van klanten, stoppen in taken die met backoffice te maken hebben. Dat gaat dan ten koste van Frontoffice tijd, en dat is zonde, want DAAR worden nieuwe contacten en mogelijke klanten geboren. Zorg er dus voor dat je A) weet waar je tijd heen gaat en B) dat je je frontoffice tijd goed besteedt. Deze opdracht gaat over deel A: voor deel B heb ik in opdracht 5 een goede tip voor je. 

Aan de slag

Voor deze opdracht ga je minimaal voor 3 dagen, maar het liefst voor een hele week, opschrijven waar je de hele dag je tijd aan besteedt. Je gaat dus tijdschrijven. 

Schrijf voor jezelf steeds de activiteit op die je hebt gedaan, hoeveel tijd je aan die activiteit hebt besteedt, en in welke categorie deze activiteit valt (klantgebonden, backoffice, frontoffice). 

Schrijf in de laatste kolom tenslotte op of je deze taak per se ZELF moet doen of dat iemand anders dat misschien beter/goedkoper/effectiever/efficiënter kan. 

Tel tot slot per soort taak de uren/minuten bij elkaar op, zodat je weet hoeveel tijd je aan welke categorie besteedt.

Heb je vragen over deze opdracht of wil je feedback? Deel het in de Facebookgroep!

Door met de andere opdrachten van module 6? Klik hieronder!