Ik bevries als ik werk met een omzetdoel

Ik bevries als ik werk met een omzetdoel

Het was eind januari 2019.
Ik weet het nog zo goed.

Er stond een afspraak met mijn businesscoach in mijn agenda.

In december had ik met haar een fan-tas-tisch plan gemaakt voor mijn bedrijf in 2019.

Het zag er gelikt uit, weet je. Vol diensten waar ik megablij van werd, een omzetdoel om je vingers bij af te likken, en acties waarvan ik afwisselend dacht: oke kan ik/oké die zijn best scary/OKE DAN 😱.

Maar ik zette mijn schouders eronder en ging, want dat omzetdoel, dat wilde ik graag halen.

Tijdens het maken van het omzetdoel hadden we al besproken; het zal mogelijk effe duren voor je daar bent.

Is ook wat ik altijd met mijn klanten bespreek: als je een omzetdoel neerzet waar je je hele business voor mag shiften, vreet jezelf dan niet op als je dat de eerste maand niet meteen haalt en het even duurt voor je dat af kunt tikken.

Als het zo makkelijk was om overnight succesvol te zijn in je business, waren we het allemaal wel. 😉

Toen de Zoom camera aanging zag ze meteen aan mijn gezicht dat er iets was.

“Je lijkt niet blij,” zei ze, “gaat het niet goed?”

“Nee,” antwoordde ik. “Ik baal als een stekker.”

Ik vertelde haar over hoe hard ik had gewerkt die maand, hoe spannend sommige gesprekken waren geweest en hoe groot de teleurstelling als mensen nee zeiden tegen mijn aanbod. Hoe ik had zitten ploeteren met mijn nieuwe teksten, hoe laat het soms was geworden omdat ik mijn blog voor de volgende dag af wilde hebben.

“En allemaal voor niks, want ik heb mijn omzetdoel alsnog niet gehaald.”

Ze was even stil.

“Hoe hoog was je omzetdoel ook alweer?”
“Zesduizend euro.”
“En hoeveel omzet heb je gemaakt deze maand tot nu toe?”
Ik checkte even mijn Moneymonk balans.

“Zevenenvijftighonderd euro.”

Ik weet nog steeds niet goed hoe ik haar blik toen had moeten interpreteren.

Ze liet me zelf het antwoord geven.

“Claudia, welke datum is het vandaag?”
Het was 27 januari.
“Heb je nog salesgesprekken staan deze week?”
Yup. Ik had de volgende dag nog 4 opvolgcalls staan.

En op dat moment trof het me als de bliksem.

Ik had niet naar de feiten gekeken, maar alleen naar de emotie.
Geen plezier meer gehad aan de acties en de klanten, maar mijn geluk en tevredenheid opgehangen aan dat magische getal het omzetdoel.

Het omzetdoel had me compleet verlamd; geen enkele actie voelde meer oke en het voelde alsof ik in alles faalde.

Maar als ik eerlijk keek naar mijn actielijstje en het resultaat -wat nog niet helemaal beklonken was he, ik had tenslotte nog 3 dagen voor januari afgelopen was-, dan mocht ik in plaats van ontevreden en verdrietig en moedeloos, gewoon fnocking trots zijn.

Ik had allerlei dingen gedaan die ik rete-spannend vond maar die me wel heel veel opleverden.
Ik had fantastisch mooie mensen gesproken die ik had geholpen om ECHT te kiezen voor wat ze nodig hadden -en soms was ik dat gewoon niet-.
Ik had waanzinnig blije reacties gekregen op mijn blogs, van mensen bij wie ik een snaar had geraakt omdat ze hadden gevoeld dat dit er echt uit MOEST.

Ik lag gewoon op ramkoers en ik zag het niet.
Ik voelde het niet.

Wat ik then en there besloot is dat ik mijn omzetdoel voortaan los zou laten.
Ik zet het eenmalig neer als kader, werk het daarna uit in een hoeveelheid inspired acties die vanuit mijn tenen komen, en laat de statistieken en vertrouwen voor me werken en mijn omzetdoel schrap ik van het bord.

Je kunt vast raden of ik mijn omzetdoel alsnog gehaald heb die maand #inthepocket.

Lieve , belangrijker nog dan een strak omzetdoel en actieplan hebben voor je business, is voelen dat de basis klopt.

Dat dat wat je doet de impact veroorzaakt die je wilt en dat je dingen doet die er voor jou toe doen.

Omzet is iets wat je wilt realiseren om je leven te kunnen leiden zoals jij wilt, maar het moet geen doel op zich zijn.

Omzet is het gevolg van iedere dag je meest fantastische ding doen, je meest relevante ding, en van de energie die je in je acties en business stopt, maar ook die je er van krijgt.

Vanaf 6 december geef ik je weer 4 dagen lang een uniek kijkje in hoe ik dat doe, mijn business runnen vanuit wie ik ben, zodat het energie, flow en als gevolg daarvan ook omzet oplevert.

Uniek, omdat ik je exact meeneem in het ‘model’ dat ik normaal alleen maar gebruik voor betalende klanten in mijn programma’s.

Hiermee leg je de basis voor jouw persoonlijke Gameplan voor 2022, een gamechanger voor de manier waarop je nu naar business bouwen kijkt. #noshit

Je claimt je gratis plek via deze link >> www.claudiaverhey.nl/challenge

Na deze challenge heb jij een foolproof plan waarvan je voelt dat het klopt EN voor je gaat werken, zonder dat je je opgejaagd voelt door lange to-do lijsten, omzetdoelen en meer van dat soort moetjes.

Groeien op jouw manier.

Het kan 🙌.

Zie ik je dan?

Liefs, Claudia

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.