3 onverwachte redenen waarom jij toch zo’n enge funnel wilt

Ondernemen zonder b*llshit

3 onverwachte redenen waarom jij toch zo’n enge funnel wilt

Heb jij er wel eens ingezeten, een e-mail funnel?!

Brrr, wat ben ik blij voor je dat je er ongeschonden uit bent gekomen.

Funnels zijn namelijk eng.

Langzaam maar zeker word je in een e-mail funnel -je weet wel, zo’n serie mails die je mailbox volplempen nadat je een nutteloze weggever hebt gedownload-, naar die ene onvermijdelijke e-mail toegeleid, waarin je een te-mooi-om-waar-te-zijn-aanbod van de verzender krijgt, wat alleen maar geldig is zo lang je niet per ongeluk de salespagina wegklikt.

En ja, zeg dan maar eens nee.

Want die super-duper-top-aanbieding, die wil je toch niet mislopen?!

Het zijn dit soort ‘funnels’ die marketing ‘a bad name’ geven.
Waardoor potentiële nieuwsbriefabonnnees massaal afhaken, of niet eens aan het downloaden van jouw zo zorgvuldig samengestelde en gecreëerde weggever beginnen.

En dat is vre-su-luk jammer, want dat hoeft namelijk helemaal niet.

Een funnel is een zeer waardevol marketing instrument.

Voor zowel de ondernemer, als ook voor de lezer.
Waarin je voor jouw mogelijke klant, onmisbare en zeer waardevolle informatie kunt delen.

Maar ik kan me voorstellen dat jij door alles wat je over funnels hebt gehoord en door de funnels waar je doorheen getrokken bent, misschien een ander gevoel hebt gekregen.

Zonde, want een aversie tegen funnels, kan jou wel eens behoorlijk wat klanten kosten.

Wat nou als ik je zeg dat er tig goede redenen zijn om toch een e-mailfunnel in te richten? Om toch je waardevolle weggever de opvolging te geven die het verdient?

Op een manier die WEL werkt voor je business?

Zodat je kunt kappen met denken dat je aan het spammen bent als je je lezers een waardevolle mail stuurt. Echt stop er mee om dat te denken, het is een opdracht. 😉

Ik geef je de belangrijkste drie. En je hoeft er niet eens opdringerig voor te, euh, je-weet-wellen.

1. Uit het oog, uit het hart.

Natuurlijk, je kunt ervoor kiezen om je weggever niet actief op te volgen. Maar als je sowieso al niet zo’n consequente nieuwsbrief schrijver bent, kan het zomaar gebeuren dat er 2, 3, 4 weken of langer voorbij gaan voordat je net nieuw ingeschreven nieuwsbrief abonnees weer van je horen. En omdat ze nou niet bepaald iedere ochtend hun laptop vol verwachting openklappen om actief te checken of er al een nieuwe mail van jou is, zijn ze je zo vergeten.

Dat is natuurlijk van de moeite die jij doet om nieuwe mensen op je lijst te krijgen, EN, belangrijker nog, van de gelegenheid om impact te maken bij deze mensen. Want uit het oog, is echt nog 9 van de 10 keer uit het hart. Ga maar na, dat geldt voor negen van de tien basisschoolvriendinnen waarmee je ‘forevah’ vriendinnen zou blijven, en al helemaal voor mensen die alleen maar jouw weggever hebben gedownload.

Doe jezelf, maar ook jouw geïnteresseerde lezers een plezier en volg  jouw nieuwe abonnees regelmatig op, zodat je on top of mind blijft.

2. Waarom nou jij?!

Een e-mail funnel kun je gebruiken als een filter. Vaak zijn de weggevers die we maken nogal praktisch georiënteerd; een checklist, een tool, praktisch toepasbare tips, een duidelijke uitleg ergens over. Superhandig, maar het zegt niet per definitie heel veel over jou.

In je opvolgmails kun je meer van jezelf laten zien, zodat je nieuwe abonnees je in een snel tempo beter leren kennen en meteen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Mogelijke klanten die bij je passen gaan daar extra van aan; abonnees die denken, neh, toch maar niet, die schrijven zich uit. Jouw echt ideale klanten blijven over. En dat is weer goed voor de openingsratio van je nieuwsbrief, en dus goed voor je business.

Laat jezelf zo snel mogelijk zien in je opvolgmails. Dat is voor beide partijen meteen lekker duidelijk.

3. Kom maar door met die expertstatus

Net zoals er meerdere wegen naar Rome leiden, zijn er verschillende mogelijkheden om op jouw lijst terecht te komen. Beetje mal als je iedereen meteen na je weggever dezelfde mails gaat sturen. Het kan je lezers het gevoel geven dat ze als een nummer worden gezien, en dat is niet handig in tijden dat we niks zo fijn vinden als ECHT gezien worden en persoonlijke aandacht te krijgen.

Met een gerrichte e-mail funnel kun je je lezers meer waarde geven door ze op te volgen met meer informatie over het onderwerp waarvoor ze in eerste instantie bij je zijn aangehaakt. Ben je bijvoorbeeld lifestyle coach, en heb je meerdere weggevers? Richt dan een bijpassende funnel in bij iedere weggever, bijvoorbeeld 1 met nog meer makkelijke recepten bij je gratis recepten boek, of een aantal e-mails over mindset om jouw mindset-tips-weggever op te volgen.

Het is je lezers dan EN duidelijk waarvoor ze ook alweer bij jou waren aangehaakt, EN ze krijgen exact  de informatie die ze op dat moment nodig hebben.

Win-win, toch?

Vertel eens, heb jij een e-mail funnel ingericht om je weggevers op te volgen? Of durfde je eigenlijk niet zo goed, omdat je denkt dat je dan spammy overkomt?

Mocht je er niet uitkomen, tik dan even op reply; ik kijk met liefde een keer vrijblijvend met je mee, naar hoe jij je weggever zo effectief en waardevol mogelijk op kunt volgen.

Fijne week topper!

Liefs, Claudia

P.S. Vergeet je niet om je aan te melden voor de allerleukste ‘netwerk’borrel van het jaar? Op dinsdag 10 september a.s. Ga ik je persoonlijk helpen om je bedrijf na de zomer weer pijlsnel in shape te brengen: ik geef mijn gloednieuwe masterclass dan voor de eerste keer live. Het wordt een intieme, waardevolle middag waar je Superleuke nieuwe contacten opdoet, en vol inspiratie weer naar huis gaat.  Oh ja, en er zijn bitterballen 🙂

Aanmelden voor de early bird prijs kan nog tot en met donderdag 5 september aanstaande, daarna gaat de prijs omhoog. Claim je plek via :https://www.claudiaverhey.nl/b2b10september/

Liever even met wat meer afstand aan me snuffelen? In mijn webinar van aanstaande vrijdag 6 september, geef ik je alvast een sneak preview van de masterclass. Aanmelden kan via:
https://www.claudiaverhey.nl/masterclass/.

Mijn nieuwe Masterclass is onderdeel van de Back to Business Summit week, die vandaag begint (2 t/m 6 september).

Niet alleen ik, maar nog 9 andere gave ondernemers geven een waardevolle masterclass.
Helemaal gratis, en zonder aanbod. Moet niet gekker worden toch?

Check hier welke masterclasses er nog meer gegeven worden: http://www.hilderadt.nl/back-to-business-Summit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *